Dołącz do nas

wtorek, 20 maja 2014

Przyimki z celownikiem (Dativ) oraz przyimki z biernikiem (Akkusativ)

Oh, no! - o nie!

Nie chce ani grama gramatyki! Ja tylko chce tańczyć! Uczyłam już się...

Kiedyś musiało do tego dojść. Dziś poruszymy temat przyimka.



Przyimek cz. 1


Przyimek występuje zawsze razem z rzeczownikiem lub zaimkiem.

Przyimki łączą się: 
  • tylko z celownikiem Dativ (aus, bei, mit, nach, von, zu,  außer, gegenüber)
  • tylko z biernikiem Akkusativ (für, durch, gegen - ohne, um, entlang)
  • z celownikiem lub biernikiem (an, auf, in, neben, vor, hinter, über, unter, zwischen)
Dziś zajmiemy się tylko tymi 2 pierwszymi. 


Przyimki z celownikiem (Dativ):
  • aus             z                                           np. aus der Schule
  • bei              przy/ u/koło                          np. bei seinen Eltern
  • mit              z (kimś, czymś)                     np. mit meinem Freund
  • nach           po, do                                   np. nach dem Unterricht
  • von             od                                         np. von ihr
  • zu               do                                         np. zur Oma
  • außer         oprócz                                  np. außer dir
  • gegenüber naprzeciwko/ w stosunku do  np. gegenüber dem Kiosk

Przyimki z biernikiem (Akkusativ):
  • für             dla                                          np. für den Vater
  • durch         przez                                      np. durch den Wald
  • gegen        przeciw                                   np. gegen deinen Vorschlag
  • ohne          bez                                          np. ohne deine Hilfe
  • um             o/wokół                                   np. um 13 Uhr
  • entlang      wzdłuż                                    np. die Strasse entlang

Czy tylko ja uczyłam się śpiewać większość przyimków?
aus, bei, mit - nach, von, zu - für, durch, gegen - ohne, um


By układać zdania z tymi przymiotnikami musimy najpierw poznać rodzajnik rzeczownika, który wkorzystamy w zdaniu.


Np.

Ich tanze immer              mit (Dativ - celownik) + mein Freund (der -rodzaj męski)          Stitch.



Sprawdzamy w tabelce rodzaj męski w dativie. (der -> dem)

Ich tanze immer mit meinem Freund Stitch.



Np. 

Er singt     für (Akkusativ - biernik) + diese Leute (die - liczba mnoga).

Sprawdzamy w tabelce liczbę mnogą w akkusativie. (die -> die) 

Er singt für diese Leute

Nie pamiętasz jaki jest rodzajnik w danym przypadku? Masz 2 możliwości:
nauczyć się tabelki (jesli chodzi o ułożenie  : Nom., Gen., Akk. i Dat.) tej powyżej lub tej poniżej   (ułożenie przypadków: Nom., Gen., Akk. i Dat.)




A oto mój sposób (! jeśli chodzi o ułożenie: Nom., Gen., Akk. i Dat.) na zapamiątanie tabelki.
Ten sposób to połączenie głownych zasad 2 gier: memory i szachów.

Gra memory polega na odnajdowaniu par takich samych kart. U nas odpowiednikiem tego jest rodzajnik (der, die, das, des, dem, den - każdy w odpowiednik kolorze). (! mamy 2 pary die i der).

Jeśli chodzi o szachy, to wiemy, że każdej figurze przypisane jest odpowiednie pole startowe ( np. goniec nie może stać na polu należącym do królowej - królowa zawsze stoi na e1 lub e8 (figury białe, czarne)).  
W ułożeniu Nom., Gen., Dat. i Akk. możemy zauważyć pewne zależności. 
Np.
  • gdy połączymy wszystkie die wyjdzie nam czworobok
  • rodzaj męski ma w środku  (w genitivie i dativie) des i dem tak samo jak rodzaj nijaki
  •  rodzaj nijaki ma na początku (nominativ) i na samym końcu (akkusativ) rodzajnik das, czyli rodzajnik wyjściowy 
  • tak samo ma rodzajnik żeński (die) (na początku i końcu)
  • liczba mnoga (Plural) różni się tylko rodzajnikiem den od rodzaju żeńskiego (patrz: kolumna Femininum i Plural)
  • tylko rodzaj męski i liczba mnoga mają rodzajnik den, który jest ułożony w akkusativie w rodzaju męskim, a w dativie w liczbie mnogiej
Teraz twoja kolej!

Praca domowa na dziś.
  1. Przerysuj moją takbelkę na karkę papieru ( pokoloruj ją według powyższego schematu). Ważne by była kolorowa, gdzyż to z niej będziesz się uczył/uczyła - będzie Ci służyła jako wzór.
  2. Przeczytaj podpunkty zamieszczone powyżej jeszcze raz (,ale napierw zrób tabelkę na oddzielnej kartce!)
  3. A teraz z pamięci wpisz w odpowiednie pola rodzajniki
  4. Nie udało się wypełnić całej tabelki poprawnie? Runda nr. 2 (rysujemy tabelkę na innej kartce i wypełniamy ją rodzajnikami) I tak, aż do skutku.


Powodzenia!



3 komentarze:

  1. Co to jest w tej kolorowej tabeli????????????? i tej ponizej????? od kiedy to DATIV odmienia sie den die das die????????? Prosze sprawdzac dokladnie co Pani udostepnia i jak probuje uczyc...... DATIV odmienia sie (der)DEM (die)DER (das)DEM i (die-Plural) DEN+N

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za uwagę. Złe wpisałam przypadki w kolumnie 1 (akkusativ napisałam nad dativ'em) i stąd ten diametralny błąd w dalsze cześci tabelki.

      Przepraszam za zamieszanie i zmylenie czytelników.

      Usuń